Ben je helemaal klaar om op reis te gaan, gebeurt het meest gevreesde: je vlucht is vertraagd of zelfs geannuleerd. Dit kan je reisplannen flink in de war schoppen. Het is erg frustrerend, maar daar bereik je op zo’n moment helemaal niks mee. Het is belangrijk om rustig te blijven en te kijken wat je wel kunt doen. We hebben wat tips op een rijtje gezet wat je kunt doen als je vlucht vertraagd of geannuleerd is.
Blijf kalm en verzamel informatie
Het eerste wat je moet doen als je vlucht vertraagd of geannuleerd wordt, is rustig blijven, hoe vervelend het ook is. Als je in paniek raakt of boos wordt, zul je de situatie niet meer overzien of helder kunnen blijven denken. Vaak kom je er via een melding op je telefoon of op de luchthaven zelf pas achter. Je eerste stap is dus uitzoeken waarom je vlucht is geannuleerd of vertraagd, hoelang je vertraging is en of er eventuele alternatieven zijn. Zorg dat je op de hoogte blijft van de officiële meldingen van de luchtvaartmaatschappij en luchthaven. Aangezien veel mensen goedkope vliegtickets in de zomer geboekt hebben, zullen er bij een verandering veel mensen bij de balie staan. Probeer dit te voorkomen om de app of website goed in de gaten te houden. Hier krijg je snel updates en kun je misschien zelfs je vlucht omboeken zonder dat je naar een balie hoeft te gaan.
Waar heb je recht op?
In veel gevallen, als er wat met je vlucht gebeurd, heb je recht op compensatie of andere voorzieningen. Zo is er in de EU vastgelegd dat je, onder bepaalde voorwaarden, recht hebt op een vergoeding. Deze vergoeding kan flink oplopen, afhankelijk van de afstand van je vlucht en hoeveel vertraging er op is gelopen. Daarnaast zijn luchtvaartmaatschappijen verplicht om passagiers te verzorgen bij langere vertragingen. Dit kan betekenen dat je bijvoorbeeld vouchers voor maaltijden en drankjes krijgt en bij een lange vertraging soms zelfs een hotelovernachting. We geven je als vliegtickets boeken tips om vooraf uit te zoeken wat deze rechten zijn en wat voor alternatieven er eventueel zijn. Zo weet je waar je aanspraak op kunt maken mocht je vlucht vertraagd of geannuleerd zijn.
Neem contact op met de luchtvaartmaatschappij
Als je vlucht is geannuleerd, is de volgende stap om contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij. Dit kun je op verschillende manieren doen, bijvoorbeeld via hun website of app. Vaak bieden ze automatisch al een alternatieve vlucht aan. Wanneer dit niet het geval is, kun je dus contact opnemen en zelf de omboeking proberen te regelen. Wanneer er geen passende mogelijkheid geboden wordt, kun je ook zelf altijd nog kijken of je naar een andere luchthaven in de buurt kan uitwijken. Zo kom je in ieder geval nog op je bestemming aan. Het kan ook slim zijn om te kijken of je kunt uitwijken naar een andere luchtvaartmaatschappij als er geen geschikte opties zijn. Je kunt in veel gevallen dan een vergoeding claimen bij de oorspronkelijke luchtvaartmaatschappij. Check wel altijd goed vooraf of dit mogelijk is voor je extra kosten maakt.
Dit artikel kan gesponsorde links bevatten