Trappersgeluk: de mooiste fietsroutes van Vlaanderen (deel 2)

vlaamse fietstochten

Dit is deel 2 van de succesvolle reeks over de mooiste fietsroutes in Vlaanderen, bekijk zeker ook Trappersgeluk deel 1.

Geen enkel seizoen doet ons meer onze huizen in kruipen dan de winter. Als het buiten koud en guur is, lonkt het gezellige huis, de open haard en een namiddag gezelschapsspelletjes spelen onder vrienden met een warm theetje in de hand. Maar eigenlijk is dat jammer, want in de winter is het buiten ook heel mooi en dat missen we allemaal als we binnen zitten.

Dus doe ik graag een poging om iedereen de buitenlucht in te lokken. En waarom niet op de fiets? Goed ingeduffeld en met een mooie route in het achterhoofd, het geluid van je koude piepende remmen op de achtergrond, de frisse buitenlucht die je lijf binnenstroomt en je rode wangen die gaan gloeien van gelukzaligheid, wordt dat tochtje dé ultieme remedie tegen die lastige winterdip. Tijd om je fietskaarten te bestellen en de trappers te blinken. Ontdek hieronder 4 van de mooiste fietstochten van het land.

Mijn papa vertelde al over zijn favoriete fietsroutes in Vlaanderen. Ik deel er graag nog een paar die absoluut de moeite waard zijn. Ook in de winter dus, want elk seizoen heeft zijn charme en ook in de barre koude is fietsen in Vlaanderen een ware ontdekkingstocht. Komaan dappere duwers, kloeke klimmers, ruige remmers, beklimt uw zadel en trapt uzelf en uw geluk naar de eindmeet!

fietsen in vlaanderen

1. Fietstocht in Vlaams-Brabant langs het water

Deze mooie fietsroute loopt door een prachtig stukje Vlaams-Brabant. Vanuit Wijgmaal brengt deze tocht je langs het mooie kanaal Leuven-Dijle naar Muizen van waaruit je langs de Dijle en de Demer weer richting eindpunt meandert. Een vlakke route in het groen, langs een bijna verkeersvrij parcours. Ideaal voor een gezellige familiefietstocht. De ecotoerist in jou kan ook gerust zijn hartje ophalen, het start- en eindpunt is het station van Wijgmaal, dus zwier je fiets gewoon de trein op, de auto blijft op stal. En geen zorgen over kaartlezen, de fietsknooppunten wijzen de weg!

Vertrek- en eindpunt: de grote parking van het station van Wijgmaal

Lengte: 50km
Knooppunten:
35 – 31 – 32 – 28 – 97 – 20 – 77 – 54 – 58 – 64 – 73 – 22 – 23 – 25 – 71 – 67 – 66 – 41 – 30 – 35
Routeplanner

Fietstocht in Vlaams-Brabant langs de knooppunten in de buurt van Leuven

De fietstocht vertrekt bij knooppunt 35 aan het station van Wijgmaal en voert je meteen richting de linkeroever van het groene kanaal Leuven-Dijle. Je zit nu op de F8 fietssnelweg tussen Leuven en Mechelen. Onderweg fiets je langs Café Maritime in Tildonk, waar een biertje geschonken wordt aan een heuse bootbar. Ter hoogte van knooppunt 77 in Boortmeerbeek neem je afscheid van de F8 en steek je over naar de rechteroever. Daar popelt het volkse café De Brug al om je eerste dorstje te lessen.

Eens terug in het zadel rijd je via de rechteroever verder langs de achterkant van domein Planckendael, waar je met wat geluk een ooievaar ziet overvliegen en de lijfgeur van de Afrikaanse olifanten kan opsnuiven.

Bij knooppunt 58 verlaat je het kanaal en rijd je richting Muizen. Voorbij de dorpskern steek je de brug over naar de rechteroever van de Dijle. Je kronkelt stroomopwaarts naar Rijmenam, een rustig en aangenaam dorpje waar je bij de kerk de restanten van een oude schandpaal vindt.

Aan Rijmenam steek je de Dijle weer over en fiets je vanop linkeroever richting de oude Hansbrug, een karakteristieke stalen ophaalbrug op de grens van Haacht en Keerbergen ter hoogte van knooppunt 23.

Je rijdt verder op de dijk richting Tremelo, heimat van Pater Damiaan. Fan van deze heilige man of nieuwsgierig naar zijn bijdrage in de geschiedenis? Ter hoogte van knooppunt 25 kan je via de Damiaanbrug de Dijle oversteken voor een bezoekje aan het Damiaanmuseum.

Je fietst verder richting Werchter waar je mijmert over het grote zomerfestival op de weide vlakbij en waar je wat zomerse warmte en herinneringen vindt bij café Oud Werchter. Benieuwd naar de geschiedenis van het festival? Vlakbij vind je het belevingscentrum Rock Werchter X, inclusief museumcafé.

Voorbij Werchter voert de route je eventjes via de oevers van de lieflijke Demer, langs het Meer van Rotselaar voor een frisse winterduik en ten slotte tussen de velden weer tot in Wijgmaal.

west vlaamse fietstochten

2. Mooie fietstocht in West-Vlaanderen: De Maerlantroute

Dat Vlaanderen een echt fietsland is, bewijst deze mooie route in West-Vlaanderen. Een veelzijdige tocht voert je langs pittoreske dorpjes en het prachtige polderlandschap van Damme, Sluis, Aardenburg en Maldegem. Je fiets langs het water, door de bossen en tussen de velden. Onderweg bedien je zelf de veerpont, smul je van heerlijk hoeve-ijs en ontdek je de lieflijkste plekjes om even uit te blazen. Kortom, een fietstocht zoals het hoort.

Vertrekpunt: Marktplein van Damme

57km lang
Routeaanduidingen: zeshoekige witte bordjes met rood opschrift
Routeplanner

De route start op het marktplein van het mooie Damme, maar ook de rest van dit pittoreske middeleeuwse polderstadje is een bezoekje meer dan waard. Het eerste deel van je tocht kronkel je tussen de velden richting Moerkerke.

Daar steek je de Blinker en de Stinker over, twee kanalen die er broederlijk naast elkaar lopen. Het Leopoldkanaal – de Blinker – staat in voor de afwatering van de nabijgelegen polders terwijl het Schipdonkkanaal – de Stinker – het sterk vervuilde overtollige water van de Leie afvoert. Wees gerust, de Stinker stinkt ondertussen niet meer. Langs beide kanalen staan perfecte rijen van statige populieren die het landschap in elk seizoen wondermooi maken.

Lieflijke baantjes brengen je via Lapscheure tot aan de Damse Vaart. Die steek je over met een charmant zelf te bedienen veerpontje, de Kobus. Op het fietspad langs de vaart zorgt een imposante bomenrij voor een idyllisch tafereel en voor je het weet ben je de grens over en arriveer je in het Nederlandse Sluis

Tip: kajakken in De Biesbosch

Deze kleine middeleeuwse vestingstad is een perfecte plek om de benen even te laten rusten in een van de vele cafeetjes en restaurantjes. De wallen rond de stad zijn nog grotendeels intact en fietsbaar, een ideale omweg als je benen nog fris zijn! Pittig detail: vroeger trokken de Belgen massaal naar Sluis voor de talrijke seksshops, iets wat in België toen nog verboden was.

Na Sluis fiets je door de uitgestrekte polders via Heile naar Aardenburg, waar een stop in Het Kleine Café een absolute aanrader is. Als de dorst gelest is, spring je weer op je fiets, de grens over richting Middelburg waar je even weer aanpikt bij de Blinker en de Stinker. In Strobrugge neem je afscheid van beide kanalen, steek ze over en via het piepkleine dorpje Donk fiets je over landelijke weggetjes naar Vivenkapelle. Dit piepkleine dorpje met beschermd dorpsgezicht telt 500 inwoners, inclusief Het Bronzen Paard van Viven. Maak hier zeker een piepkleine omweg naar De Ijshoeve (Oude Damse Weg 2A), waar je ook in de winter kan smullen van een bolletje overheerlijk huisgemaakt ambachtelijk ijs.

Via Lettenburg en Apertje beland je op de Polderstraat: Links de Vaart, rechts de polders. Geen betere manier om de trappers weer richting Damme te sturen, waar een lekkere koffie of frisse pint al staat te wachten om te klinken op het einde van deze prachtige tocht.

fietstocht rond leuven

3. Limburgse fietsroute: Fietsen tussen de boomgaarden in Sint-Truiden

In een artikel over fietstochten in België mag de provincie Limburg natuurlijk niet ontbreken. Dit fietsparadijs bij uitstek brengt je door glooiend landschap vol fruitbomen. Deze route laat je kennismaken met de groene omgeving rond Sint-Truiden. De rit is grotendeels vlak, met hier en daar een helling. Ook buiten het bloesemseizoen is deze glooiende omgeving met haar lieflijke en rustieke dorpjes en rustige, verborgen paadjes een fietstocht waard!

Vertrekpunt: Grote markt van Sint-Truiden
(Parkeren doe je best op de Veemarkt)

Lengte: 54km
De knooppunten:
135 – 188 – 32 – 191 – 545 – 190 – 147 – 172 – 180 – 171 – 170 – 169 – 168 – 167 – 166 – 184 – 185 – 134 – 135
Routeplanner

Neem voor je vertrekt even de tijd om dit imposante marktplein met prachtige stadhuis en Onze-Lieve-Vrouwekerk te bewonderen. Vanop de Grote Markt fiets je langs de Abdij van Sint-Truiden in de Diesterstraat richting knooppunt 135. Van daaruit rij je stilaan de stad uit en duik je het groen in richting Wilderen. Onderweg kom je meteen de eerste boomgaarden tegen.

Hoewel je nog maar net vertrokken bent, is een tussenstop in het Brouwerijcafé van Wilderen een echte must. De lekkere streekbiertjes, het rustieke gebouw en cosy interieur zijn niet te missen. Als dat je nog niet over de streep heeft getrokken, zal de grote open haard die de koude wintervoeten en -handen opwarmt het zeker wel doen.

De fietstocht voert je verder door de fruitgaarden, langs het provinciedomein Het Vinne richting het kleine Runkelen. Vandaar fiets je door de velden naar Metsteren, waar de oude watermolen je sportieve activiteiten winter en zomer toejuicht.

Na een stukje bewoonde wereld, rijd je weer tussen velden, akkers en fruitbomen richting Zepperen. Bewonder kort de Sint-Genovevakerk en trek via een gezellig groen baantje verder richting Rijkel. Blijf gezellige trappen tussen boom en veld en geniet van de mooie uitzichten.

Waan je vanaf knooppunt 169 even in de romeinse tijd op een stukje oude heirbaan, deze via of verharde langeafstandsweg liep tussen Bavay en Keulen. Je verlaat de heirbaan en fiets even door Brustem dat in de elfde eeuw in een vete verwikkeld zat met Sint-Truiden. Sint-Truiden werd economisch belangrijk en groot, Brustem bleef klein en relatief ongekend. De achthoekige torenburcht in Brustem is het enige restant van die kleine oorlog.

Een lieflijk paadje laat je tussen de velden kronkelen door Mielen-boven-Aalst, langs Muizen tot in Kerkom. De Brouwerijhoeve van Kerkom is het perfecte plekje om de benen wat rust te geven en bij te tanken met een huisgebrouwen Hop Verdomme, Winterkoninkske of een Bink biertje.

De laatste etappe brengt je via het Wit Kasteel langs het vliegveld van Brustem. Groet nog een laatste keer die mooie bomen voor je weer op de grote markt van Sint-Truiden belandt.

Tip: een weekendje Borgloon

wandelen in de mooiste bossen van Belgie
Wandelen of fietsen in de mooiste bossen van Vlaanderen

4. Fietsen in Oost-Vlaanderen: Het Waasland vanop de trappers

Deze bonte tocht voert je mee door het mooie Land van Waas. Je fietst langs forten en natuurgebieden, door de polders en langs de Schelde van Beveren naar Kruibeke richting Bazel en Rupelmonde tot in Temse en Haasdonk. Hier en daar een indrukwekkend kasteel, een gezellig café en misschien wel een vleermuis of een bever. De tocht zal je groene hart wat harder laten bonken, want ze start vlakbij het station van Beveren, dus laat je auto thuis en spring met je fiets op de trein.

Vertrekpunt: Grote Markt van Beveren (aan fietsknooppunt 7)
Parkeren kan makkelijk aan het vlakbij gelegen station van Beveren

Lengte: 40km
Knooppunten: 7 – 50 – 47 – 48 – 49 – 71 – 72 – 86 – 74 – 75 – 99 – 98 – 95 – 9 – 7
Routeplanner

De fietstocht begint op de Grote Markt van Beveren ter hoogte van knooppunt 7. Een mooie dreef voert je langs het uitgestrekte domein van Kasteel Cortewalle de velden in. Via kleine, verkeersluwe paadjes volg je de spoorweg tot aan het fort van Zwijndrecht. Dit fort wordt nog steeds door defensie gebruikt en is daardoor jammer genoeg niet toegankelijk voor het publiek.

Je trekt verder door het groen, passeert de kleiput aan het fort van Kruibeke en stopt even voor een frisse pint of koffietje in het charmante café De Voermansrust. Vanaf knooppunt 49 fiets je door de polders van Kruibeke. De polders liggen langs de Schelde en zijn het grootste overstromingsgebied van België. Er leven reeën, bevers en otters en een hele reeks bijzondere weidevogels. Haal je verrekijker boven en geef je ogen de kost in dit bijzonder stukje natuur.

Verlaat de route ter hoogte van knooppunt 72 om een bezoekje te brengen aan Kasteel Wissekerke in Bazel of om even bij te tanken in café Aen De Kaarek op het pleintje rond de Sint-Petruskerk.

Trek verder door de polders tot in Rupelmonde, waar op je linkerkant de Graventoren opduikt en daar vlak achter verschijnt ook de Schelde.
Vanaf knooppunt 86 in Rupelmonde fiets je op de Scheldedijk tot in Temse. Onderweg passeer je het beschermd natuurgebied Het Kijkverdriet en het overstromingsgebied Schousselbroek

In Temse neem je afscheid van de Schelde en fiets je even langs de spoorweg om uiteindelijk weer in het groen te belanden. Net voorbij knooppunt 98 fiets je de brug over de E17 op richting de kasseiweg langs het Fort van Haasdonk. Dit fort geldt al jaren als één van de belangrijkste overwinteringsgebieden voor vleermuizen in Vlaanderen. Wie bij valavond langs rijdt, vangt misschien een glimps op van deze kleine diertjes.

Voorbij Haasdonk laten de knooppunten je met je fiets weer kronkelen tussen de velden, langs parkbos Hof ter Saksen en de oude kasteelsite van Hof ter Welle. En zo beland je weer op de Grote Markt van Beveren.

Vakantie in België: nog ideetjes nodig?

By Yannick

Wereldreiziger, designer en fotograaf. Springsteen fanboy en zaalvoetbalkeeper. Daarnaast doe ik marketing bij madewithlove en ben ik het bonkend hart achter Soms Ook Heimwee